Wednesday, February 16, 2011

Dinar & Dirham








Salam buat kawan-kawan blogger, malam nie kue nak bercerita sikit pasal dinar & dirham nih. Terbaru kat Malaysia nih da ada keluaran terbaru dinar & dirham Kerajaan Kelantan yang ditempa khas dari World Islamic Mint (WIM). Apa kegunaan dinar & dirham nih dalam ekonomi sekarang ???Korang tahu x apa itu inflasi? Inflasi menyebabkan nilai wang kita susut, 10 sen zaman dulu tak sama dengan nilai 10 sen zaman sekarang, betul tak? Dalam masa yang sama, nilai emas semakin meningkat, sebabnya permitaan yang tinggi serta kekurangan sumber emas, emas tak boleh dicipta, betul tak?
Mari kita bandingkan, wang kertas boleh dicetak dan inflasi ( Ringgit 7% setahun) dan emas semakin naik. Bila anda beli emas dengan Harga RM500, setahun akan datang mungkin akan jadi RM 635 ( kenaikan harga emas setahun antara 20-30%) Jika anda simpan wang kertas RM 500, setahun akan datang nilai ( kuasa beli) mungkin  dah jadi RM465, disebabkan inflasi. Tak kisah la Dinar Emas atau Gold bar, janji emas 999 atau 916.
  

Berikut merupakan standard dinar & dirham yang dikeluarkan oleh WIM :


Dinar Emas

Dirham Perak
Antara ciri utama yang penting ialah bahagian belakang setiap dinar & dirham mempunyai rekaan esklusif dari WIM (rekaan terkini) manakala bahagian hadapan mempunyai logo negeri, Sultan atau organisasi yang menempanya


Rekaan terkini bahagian belakang

So apa lagi beli la sekurang2 nya 1 (pelaburan jangka masa panjang)..student p0wn b0leh beli apa guna duet PTPTN kikiki

p/s : pada sesiapa nak beli kue ada jual..nantikan di entry seterusnya ya :-)

No comments: